سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

مصرف چربی ها که مادر درزمان بارداری مصرف میکند میتواند بر عملکرد مغز جنین تاثیر گذار باشد. هفته های اول بارداری وسه ماهه آخر زمانی است که دستگاه عصبی در حال شکل گرفتن است ونقش مهمی برروی سیستم اعصاب وآلر ژی ،آستم ، بینائی ، پرخاشگری، پیش فعالی ،عصبانیت وفشار خون دارد.
اولین بار در سال 1970 اسید های چرب به نام امگا3 w3 معرفی شددر آن سال یک محقق دانمارکی دریافت اسکیموهای گرینلند علیرغم مصرف چربی ها چربی خون پائین دارندوشیوع بیماریهای عروقی در آنها کم است. اسکیموها غذاهای چرب را از فوک های دریائی وماهی ها مصرف میکردند در سال 1983 اولین مورد فقر امگا3 در دختر بچه 6 ساله با علائم عصبی وبی حسی ونوروپاتی معرفی شد.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:6 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد زنان با خوردن سیب در دوران بارداری به جلوگیری از ابتلای فرزندشان به آسم و علائم مربوط به آن کمک می کنند.
به گزارش مدلاین پلاس محققان هلندی و اسکاتلندی رژیم غذایی دو هزار زن باردار و کنترل سلامت ریه فرزندان آنها را مورد بررسی قرار دادند.
در میان تنوع زیاد غذاهای مورد مصرف زنان باردار فقط مصرف سیب اثر حفاظت بخشی را در ارتباط با وقوع خس خس و آسم در کودکان نشان داد.
این محققان دریافتند که احتمال وقوع خس خس سینه در کودکانی که مادرانشان در هفته بیش از چهار سیب می خوردند 37درصد و این احتمال در مورد آسم تایید شده توسط پزشک در این کودکان 53 درصد کمتر بود.
این ارتباط اختصاصا در مورد سیب ونه مصرف کل میوه و سبزی مشاهده شد که احتمالا به علت محتوای فیتوکمیکال های این میوه مانند فلاونوئیدهاست که مشخص شده در عملکرد ریه هم اثرات مفیدی دارند.
خوردن ماهی در دوران بارداری نیز نشان داده شده خطر حالت اگزمای پوستی را در کودکان کاهش می دهد.
به گفته محققان در صورت تایید این یافته ها توصیه های مربوط به تغییر برنامه غذایی طی بارداری ممکن است به جلوگیری از آلرژی و آسم دوران کودکی کمک کند.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:6 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مادر شیرده نیاز به منابع غذائی کافی برای رشد نوزاد و سلامتی خود دارد. تغذیه درست مادر سهم بسیار مهمی در تولید شیر کافی و مغذی دارد. با ادامه دادن به مصرف غذاهای با کیفیت در دوران آخر بارداری و دوران شیردهی مادر آمادگی کافی را برای تولید شیر کافی خواهد داشت. مادر شیرده حدوداً 800 میلی‌لیتر شیر در روز تولید می‌کند (این میزان در افراد مختلف کمی متفاوت است). هر 30 سی‌سی شیر حاوی 20 کالری است و در نتیجه کل شیر تولید شده حدود 600 کالری است. به علاوه برای تولید این شیر نیز نیاز به انرژی مضاعف است.
در نتیجه میزان کل کالری مورد نیاز در حدود 750 کالری علاوه بر کالری مورد نیاز روزانه است. توصیه کلی این است که یک خانم شیرده باید حدود 500 کالری بیش از نیاز معمولی روزانه خود برای تأمین شیر کافی مصرف کند. باقی‌مانده? نیاز انرژی از ذخیره چربی بدن تأمین می‌شود. همچنین توصیه می‌شود مادر شیرده میزان کافی پروتئین، کلسیم، منیزیوم، روی و حدود 10 تا 16 لیوان مایعات مصرف کند.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:5 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

ویتامین و املاح برای حفظ سلامت بافتهای جنین و مادر و انجام طبیعی فعالیت های بدن مورد نیاز هستند. ویتامین ها و املاح در میوه و سبزیها وجود دارند. ویتامین های مهم مورد نیاز دوران بارداری عبارتند از :
? ویتامینA : مهمترین نقش ویتامین A ، تاثیر در تشکیل سلولهای مغز و شبکیه چشم است. ویتامین A در جگر، تخم مرغ ، لبنیات ، سبزیجات برگ سبز و زرد رنگ مانند هویج است.
? ویتامینC : ویتامین C، باعث تقویت سیستم ایمنی مادر می شود. به همین علت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است. کمبود ویتامین C می تواند باعث افزایش فشارخون مادر در3 ماهه آخر بارداری شود. مهمترین منابع ویتامین C، میوه ها بخصوص انواع مرکبات و سبزیجات است.
? اسید فولیک : یکی از مهمترین ویتامین ها، اسیدفولیک است. نیاز به این ویتامین به دلیل افزایش حجم خون مادر افزایش می یابد. کمبود این ویتامین در هفته های اول بارداری می تواند باعث ایجاد اختلالات عصبی در جنین شود. اسیدفولیک به طور عمده در انواع سبزیهای دارای برگ سبز تیره ، لبو، کلم و پرتقال وجود دارد.
? املاح مهم مورد نیاز در دوران بارداری کدام است؟
? کلسیم: کلسیم به دلیل نقش مهم آن در ساخت اسکلت و استخوان های جنین و جلوگیری از پوکی استخوان در مادر، یکی از مهمترین املاح مورد نیاز در دوران بارداری است.
نکته قابل توجه این است که متاسفانه مادران به میزان کافی از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمی کنند. کلسیم در شیر ، ماست ، پنیر، ماهی ساردین و کیلکا وجود
دارد.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:4 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

اساس یک زندگی پر از سلامت در کودکی نهفته است، دریافت منظم و صحیح اسیدهای چرب با زنجیره بلند امگا 3 از گهواره و بلکه پیش از آن در دوره جنینی سبب محافظت از بدن در مقابل بسیاری از امراض امروزی می شود - امراضی که منشا بیماریهای ناتوان کننده مزمن و علت مرگ های زود هنگام هستند. وقتی جنین در حال گذراندن دوره تکامل خود طی سه ماهه آخر حاملگی است، در مغز و دستگاه عصبی او یکی از مشتقات زنجیره بلند امگا3 به نام DHA تجمع می یابد. این ماده جزیی اساسی برای تکامل بافت مغز، رشد سلولهای عصبی و شبکیه چشم است. جنین تا قبل از تولد DHA مورد نیاز خود را از مادر تامین می کند (به قسمت ((مراحل زندگی - 2)) مراجعه شود).
پس از تولد نیز کودکان این ماده را از شیر مادر به دست می آورند. شیر مادر بطور نسبی 3 تا 4 برابر بیش از هر ماده غذایی دیگر حاوی امگا 3 و امگا 6 است. مقادیر فراوان DHA وقتی به کودک می رسد که مادر غذاهای حاوی امگا 3 بسیار مصرف کند. کودکانی که از شیشه شیر می خورند ممکن است در صورتی که شیر خشک آنها غنی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه مثل DHA نباشد، امگا 3 کافی دریافت نکنند. تا همین اواخر به این شیر خشک ها هیچ اسید چرب غیر اشباع چندگانه با زنجیره بلند (LCP) اضافه نمی شد. مطالعات نشان داده است که مغز کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند نسبت به کودکانی که از شیر مادر استفاده کرده اند DHA کمتری دارد.
کودکان تغذیه شده با شیر خشک احتمالا DHA کمتری هم در بافت های عصبی خود نسبت به کودکان تغذیه شده با شیر مادر دارند و ممکن است دچار تاخیر در تکامل چشم نیز بشوند. شیرخواران نارس نسبت به نوزادان ترم (رسیده )، DHA کمتری در بافتهای بدن خود دارند. این کودکان در صورتی می توانند عقب افتادگی رشدی خود را جبران کنند که از شیر مادر یا شیر خشک های غنی شده با امگا3 استفاده کنند. در یک بررسی برای مطالعه اثر اضافه کردن DHA به شیر خشک، نوزادان تغذیه شده با این نوع شیرها نه تنها در زمان آزمون عکس العمل هوشی بیشتری داشتند (در سن 4 ماهگی )، بلکه در 6 سالگی نیز توانایی بیشتری در حل مساله داشتند. محققین همچنین دریافتند که توانایی حل مساله و قدرت تصمیم گیری این کودکان همچنان رو به افزایش است. مطالعات جدیدتر نشان می دهد تغذیه نوزادان با شیرهای خشک حاوی امگا 3 به صورت معنی داری موجب پایین بودن فشارخون در کودکان در سنین بالاتر می شود. در مورد اثرات دریافت کافی امگا3 بر رایج ترین بیماری های کودکان نیز پژوهش های دامنه داری صورت گرفته است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:4 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

زنان باردار اگر در دوران بارداری ، ماهی های روغنی بخورند ، نوزادان آن ها از بینایی بهتری برخوردار خواهند شد.
زنان باردار اگر هر هفته از یک وعده ماهی روغنی استفاده کنند چنین نتیجه ای می گیرند.
کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند بینایی بهتری دارند. پروتئین های موجود در شیر مادر
و گوشت ماهی های روغنی، مغز کودکان را فعال می کند


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:4 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

بهره گیری از ویتامین C در رژیم غذایی زنان باردار خطر زایمان زودرس را در زنان کاهش می دهد. به گفته پژوهشگران زنانیکه در دوران بارداری از مکمل های حاوی ویتامین C استفاده می کنند , کمتر از سایرین به پارگی کیسه آب و زایمان زودرس دچار می شوند این محققان با بررسی 52 زن از ماه پنجم بارداری , تاثیر تجویز روزانه 100 میلی گرم ویتامین C را در مقایسه با دارونما بر میزان موارد بروز زایمان زودرس در آنان ارزیابی کردند نتایج این بررسی که در گردهمایی اخیرانجمن متخصصان تغذیه آمریکامطرح شد , حاکیست ویتامین C با تقویت ساختمان کلاژنی غشائ کیسه آب نقش بسزایی در پیشگیری از بروز زایمان زودرس در زنان باردار دارد بطوریکه در این بررسی تنها 5 درصد زنانیکه ویتامین C دریافت کرده بودند , به زایمان زودرس دچار شدند حال آنکه این مشکل در زنانیکه از دارونما استفاده کرده بودند , 25 درصدبود.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:2 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

نیاز به کلسیم و ویتامین D در مقاطعی از زندگی بالاتر میباشد. این مقاطع شامل رشد سریع جنینی در دوران جنینی، شیرخواری، مراحل اولیه کودکی و بلوغ، بارداری و شیردهی است و کمبود ویتامین D و کلسیم در این دوران نمود بیشتری پیدا میکند.در بررسی میزان ویتامین D در جمعیت قند و لیپید تهران ,کمبود ویتامین D در یک سوم جمعیت و به ویژه در زنان در سنین باروری مشاهده گردید. در101خانم باردار مورد بررسی در یک مطالعه مشاهده گردید که 19 درصد از زنان باردار دارای کلسیم کمتر از 6/8 میلی گرم در دسیلیتر هستند و 20 درصد از زنان دچــار کمبود شدید 25 هیـــدورکسی ویتامین دی (10nml/l >) وچـهل درصد دچار کمـــبود خفیف ویــــــتامین دی (10-25 nml/l) می باشند.بر اساس یافتههای این پژوهش کمبود میزان کلسیم و ویتامین D در زنان باردار تهرانی قابلتوجه میباشد.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:1 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

? مثال اول:
صبحانه : نان لواش و پنیر و گردو همراه با میوه تازه یا آبمیوه ( از هر کدام یک سهم )
ساعت 10 صبح : یک عدد سیب و 3 عدد بیسکویت
ناهار : نان ساندویچی یا نان معمولی،گوشت مرغ،سبزی خوردن،ماست ( از هر کدام یک سهم )
عصر : یک عدد پرتقال متوسط
شام : ماکارونی،گوشت چرخ کرده،سالاد فصل،دوغ ( از هر کدام یک سهم )
قبل از خواب : یک لیوان شیر
? مثال دوم:
صبحانه : نان،کره،مربا،شیر ( از هر کدام یک سهم )
ساعت 10 صبح : یک نوع میوه و یا آبمیوه با نان و پنیر
ناهار : عدس پلو،سبزی خوردن،دوغ یا ماست ( از هر کدام یک سهم )
عصر : یک نوع میوه با 3 عدد بیسکویت
شام : املت تخم مرغ و سالاد فصل و نان ( از هر کدام یک سهم )
قبل از خواب : یک لیوان شیر
? مثال سوم:
صبحانه : نان و تخم مرغ ( از هر کدام یک سهم )
ساعت 10 صبح : بیسکویت و میوه ( از هر کدام یک سهم )
ناهار : سبزی پلو با ماهی و سالاد فصل ( از هر کدام یک سهم )
عصر : یک عدد سیب یا هر میوه دیگر با نان یا بیسکویت
شام : آش بلغور،ماست ( از هر کدام یک سهم )


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:0 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

استرس، اضطراب، خستگی و دیگر ویژگی‌های روانشناختی ممکن است بر انتخاب غذا توسط زنان باردار تاثیر گذارد. رژیم غذایی یک مادر بر تکامل سالم جنین او و سلامت نوزادش تاثیر می‌گذارد. این اولین مطالعه انجام شده برای بررسی فاکتورهای روانی بر رژیم غذایی دوران بارداری است. زنانی که بیشتر احساس خستگی می‌کنند، استرس بیشتری دارند و مضطرب‌ترند، بیشترغذا می‌خورند و بویژه کربوهیدراتادتری مصرف
میکنند. در حالی که خوردن غذای بیشتر منجر به افزایش ریزمغذی‌های مهم می‌شود، باعث کاهش دیگر عوامل مانند فولات (اسید فولیک) و ویتامین "C" می‌گردد.
زنانی که طی دوران بارداری خستگی بیشتری داشتند، غذاهای انرژی‌زا و روی بیشتری هم مصرف می‌کردند، اما دریافت اسید فولیک کمی داشتند. زنانی که بیشتر دچار استرس بودند نان و غذاهای مختصر حاوی چربی‌ها، پروتئین‌ها، آهن و روی بیشتری مصرف می‌کردند. زنان باردار مضطرب هم مصرف ویتامین "C" کمتری داشتند.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 6:0 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

<      1   2   3      >

قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس