سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

زنان باردار برای اطمینان از رشد استخوانی مناسب در کودکانشان باید به میزان کافی از منابع غذایی حاوی عنصر روی استفاده کنند. کمبود مادرزادی عنصر روی در بدن، تقریبا در کشورهای در حال توسعه امری متداول است.به‌گفته‌ این محققان، استفاده از روش آلتراساوند (Ultrasound) می‌تواند نشان دهد که افزایش سطح روی در بدن زنان چگونه موجب بهبود رشد جنینی شود.
این پژوهش‌ بر روی 242 زن باردار در پرو که کمبود روی در آن امر شایعی است صورت گرفته است که ‌از این زنان خواسته شد که در آغاز بارداری به طور تصادفی مکمل‌های ویتامینی حاوی یا فاقد عنصر روی را انتخاب و مصرف کنند.
در جنین‌هایی که مادرانشان «روی» مصرف کرده‌اند، رشد استخوانی به ویژه در استخوان لگن بیشتر و مطلوب‌تر است. به همین ترتیب تاثیر مکمل‌های روی بر رشد استخوان ران با بالا رفتن مدت بارداری افزایش می‌یابد. آن چه در این آزمایش‌ها منحصر به فرد است این است که می‌توان با استفاده از فناوری «آلتراساوند» این قبیل تاثیرات را بر روی رشد جنین انسان مشخص کرد.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:59 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

تهوع دوران بارداری بسیاری از اوقات غیرقابل اجتناب است. علت آن به خاطر تغییرات هورمونی در اوایل دوران بارداری است، تنها راه مقابله با این اختلال تسکین و مدارا با آن است. یکی از راه‌هائی که برخی از خانم‌های باردار پیدا کرده‌اند این است که روز را با نوشیدن مقداری آب و خوردن مقداری غذای کم طعم و نسبتاً بی‌مزه مثل بیسکویت‌های شور شروع کنند تا کمی غذا قبل از خارج شدن از تخت به معده رسیده باشد و حالت تهوع را تسکین دهد. مصرف نوشیدنی‌های گازدار نیز در برخی از مواقع مؤثر است. چون مصرف غذا در زمان بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است و در عین حال حالت تهوع نیز بر ضد آن عمل می‌کند، یکی از راه‌ها، مصرف غذاهای کم‌حجم با تکرار بیشتر است. همچنین خانم باردار با توجه به تجربه می‌تواند غذاهائی را که بیشتر با او می‌سازند و اثر کمتری بر تشدید تهوع دارند مصرف کند و غذاهای محرک را حذف کند. اصولاً غذاهای پر ادویه، چرب و پر بو باعث تحریک بیشتر می‌شوند.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:59 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

چاقی پس از بارداری یکی از مهمترین مشکلاتی است که خانم های شیرده با آن مواجهند. اغلب خانم ها به تصور اینکه رژیم گرفتن باعث به خطر افتادن سلامت خود و فرزندشان می شود از انجام آن پرهیز می کنند. گرچه این تفکر درست است ولی رژیم هایی وجود دارند که کاملاً علمی و سالم بوده و قادر است بدون وارد کردن هیچ گونه آسیبی به سلامت نوزاد اندام مادر را به تناسب برساند. در اینجا به ذکر توصیه هایی می پردازیم که کمک بزرگی به شما در جهت کاهش وزن می کند.صبر کنید تا کودکتان دوماهه شود بعد رژیم خود را شروع کنید. این کار به بدن شما زمان کافی برای تولید شیر را خواهد داد تا هنگام شروع رژیم لاغری و محدود شدن کالری دریافتی شما شیر مورد نیاز کودک شیرخوارتان کم نشود. شیر دادن به طور متوسط بین 500-200 کالری در روز می سوزاند. پس به یاد داشته باشید بدون یک رژیم لاغری نیز شما در حال سوزاندن کالری های اضافی خود هستید.
2- بدون محدودیت شیر بدهید. تحقیقات مشخص کرده که شیر دادن مرتب و طولانی تر از 6 ماه کاهش وزن را در مادر افزایش می دهد.
3- روزانه بین 1800-1500 کالری مصرف کنید. هنگام دوران شیردهی شما نباید کمتر از 1800-1500 کالری مصرف نمایید و اکثر خانم های شیرده باید حداکثر این میزان را دریافت نمایند. حتی بعضی از مادران به مقداری بیش از این نیاز دارند. اما مطالعات در این زمینه نشان داده که دریافت کالری کمتر از 1500 برای مادر و کودک شیرخوار خطرآفرین خواهد بود.
4- کاهش وزن را کمتر از 5/1 کیلو در هفته یا هرماه حدود 3 کیلو حفظ کنید.
5- دریافت کالری را به تدریج کم کنید. افت ناگهانی در کالری ها می تواند در تولید شیر مادر تاثیر بگذارد. بعضی از مادران در دوران بیماری حتی با از دست دادن آب بدن و یا مصرف دارو متوجه کم شدن میزان تولید شیر در خود می شوند. فرضیه ای در اینجا وجود دارد که کاهش ناگهانی دریافت کالری در بدن می تواند در بدن مادر حالت قحطی ایجاد کرده و منابع غیرضروری مانند تولید شیر را خشک کرده و از کار بیندازد.
6- از محلول های لاغری سریع جداً پرهیز کنید.

رژیم های مایعات، رژیم های کم قند، رژیم های تفریحی، کاهش وزن با روش مصرف دارو و غیره طی دوران شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی شوند.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:58 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

? صبحانه
? نان سبوس دار 3 برش + پنیر30گرم + کره 2قاشق مرباخوری + عسل یا مربا 2قاشق مرباخوری + شیرکم چربی 1لیوان
? ساعت 10
? میوه 1 عدد ، چای وکیک
? نهار
? لوبیا پلو با سالاد شیرازی؛ گوشت 120گرم ، کته 15 قاشق غذاخوری، لوبیا سبز پخته یک دوم لیوان ، روغن مایع 2 قاشق مرباخوری ، ماست کم چربی 1 لیوان ، خیار 1عدد ، گوجه 1عدد، پیاز یک دوم عدد به همراه آبلیمو و روغن زیتون
? عصرانه
? میوه 2 عدد ، نان 2برش ، پنیر 30 گرم ، گردو 2 مغز کامل
? شام
? کوکوی سبزی با ماست؛ تخم مرغ 1 عدد ، سبزی خام 2 لیوان ، نان 2 برش ، روغن مایع2 قاشق غذاخوری ، ماست کم چربی 1 لیوان
? پیش از خواب
? شیرکم چربی 1 لیوان ، عسل 1 قاشق غذاخوری
این رژیم حاوی 2700 کالری انرژی ، 344 گرم کربوهیدرات ، 97 گرم پروتئین و 88 گرم چربی است. تحقیقات اخیرنشان داده کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، کمتر از کودکانی که با شیر گاو تغذیه شده اند، به بیماری دیابت نوجوانی یا دیابت وابسته به انسولین و بیماری MS مبتلا می شوند و این خبر اهمیت شیر مادر را نشان می دهد.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:58 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

در بین الگوهای مختلف غذایی آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، رژیم غذایی گیاهخواری است که براساس مطالعات بسیار به دلیل نقشی که در کاهش چربی اشباع و میزان کلسترول و پروتئین حیوانی و افزایش فولات (کاهنده سیستیئن سرم) و کاراتونوئید نه تنها باعث بروز مشکل در قسمت های مختلف بدن نمی شود که خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی و متابولیسمی را کاهش می دهد. ضمن اینکه به دلیل مصرف فراوان سبزی و میوه تا حد زیادی از بروز انواع سرطان می کاهد.
گرچه منابع گیاهی به تنهایی نمی توانند احتیاجات بدن را فراهم کنند ولی با یک برنامه غذایی مناسب می‌توان از این رژیم حتی در دوران بارداری و شیردهی که نیاز بدن به ویتامین، پروتئین، آهن و مواد معدنی افزایش پیدا می کند، بهره گرفت. برخلاف تصور عموم پیروی از رژیم گیاهخواری و استفاده مفید و بجا از منابع گیاهی هیچ گونه آسیبی به سلامت جنین وارد نمی کند.
دکتر رید منگلز در این مطلب به ذکر مواردی می پردازد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان از سلامت کاملی در بارداری برخوردار بود. در بارداری توجه به افزایش وزن اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. مناسب‌ترین میزان افزایش وزن برای افرادی با BMI 1 کمتر از 8/19 ، 12 تا 18 کیلوگرم، BMI بین 8/19 تا 26 ، 11 تا 15 کیلوگرم، BMI بین 26 تا 29 ، 6 تا 11 کیلوگرم و BMI بیش از 29 کمتر از 6 کیلوگرم است که نحوه رژیم غذایی باید براساس آن و طبق هرم غذایی صورت گیرد. هرم غذایی گیاهخواران از گروه لبنیات، حبوبات، سبزیجات، میوه جات و نان و غلات تشکیل شده است.
براساس آن زنان باردار گیاهخوار به روزانه 3 واحد شیر و ماست و پنیر، 3-2 واحد حبوبات، 5-3 واحد سبزیجات، 4-2 واحد میوه و 11-6 واحد نان و غلات و برنج و ماکارونی احتیاج دارند.
وزن گیری زنان در این زمان بهتر است براساس هفته ای 500 گرم پس از سه ماهه اول و با فعالیت های ورزشی ساده و ممکن صورت گیرد تا از بروز چاقی و بیماری های وابسته به آن جلوگیری شود.
از دیگر موارد مهمی که باید در زمان بارداری رعایت شود توجه به میزان پروتئین، اسید فولیک، آهن، ویتامین د، ویتامین ب12 و روی است.
نیاز به پروتئین در زمان بارداری 10 تا 16 میلی گرم افزایش پیدا می کند و به روزانه 60 گرم می رسد که در این رژیم غذایی باید از طریق مصرف محصولات غذایی (2 فنجان شیر سویا، tofu و تمپه) و یک فنجان سبزیجات برگ سبز تامین شود.
نیاز به آهن 30 میلی گرم در روز بوده که مصرف نان سبوس دار، آرد جو دوسر، سبزیجات دریایی، آب گوجه فرنگی، شلغم، عدس، لوبیا سفید و لوبیای قرمز، شیر سویا، آجیل و دانه‌ها برای تامین آن بسیار توصیه می‌شود.
کلسیم نیز باید از طریق حبوبات، لوبیا، سویا و کلم بروکلی تامین شود.
ویتامین B12 و روی از دیگر احتیاجات غذایی زن باردار است که تامین آن در رژیم گیاهخواری به ترتیب از طریق مصرف قارچ، شیرسویا، غلات آماده، نان، جوانه گندم، لوبیا، عدس، ذرت، نخود، سبزیجات دریایی، پنیر و ماست صورت می گیرد. برای فراهم نمودن ویتامین D که نقش مهمی در جلوگیری از بروز نقص و ناهنجاری در جنین دارد، علاوه بر مصرف قرص های مکمل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز ضروری است.
پی نوشت:
ضمن اینکه یادآور می شود پیروی از رژیم گیاهخواری به معنای خوردن میوه و سبزی تام نیست بلکه شش گروه مختلف داشته که به Pesco Vegetarian, Ovo Vegetariane, Lacto Vegetarian, Fruitarians, Vegan,
lactoVegetarian- ovoتقسیم می شوند.
1- شاخص توده بدنی که از تقسیم وزن (کیلوگرم) به قد (مترمربع) به دست می‌آید


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:57 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

سه ماهه اول
در این دوره رعایت یک برنامه غذایی مناسب و متعادل برای ترمیم و تکامل بافت های مادر که عهده دار تغذیه و رشد جنین است بسیار مهم می باشد.
هفته 4 تا 8
من اینجا هستم، به من نگاه کنید. اسم من رویان است. گرچه هنوز به اندازه سر سنجاق هم نیستم ولی همه توانایی هایم را از جفت می گیرم و برای اینکه تکامل پیدا کنم به شدت تلاش می کنم. تازه کار من شروع شده است و به کمک مواد مغذی که از طریق جفت دریافت می کنم باید چشم ها،
اووه!.....چقدر کار دارم.
هفته 8 تا 12
حالا نام من((جنین)) است. وزنم 15 گرم و قدم 6 سانتی متر است. دست ها و انگشتانم دارند شکل می گیرند و اندام های داخلی ام مثل کبد، کلیه ها و ریه ها یم مشخص شده اند و قلبم به طپش درآمده است.
هفته 12 تا 16
مادر، کلسیم، کلسیم را به من برسان، خواهش می کنم بیشتر شیریا ماست بخور چون دندانهایم دارند شکل می گیرند. من خیلی رشد کرده ام حالا 17 سانتیمتر طول دارم و وزنم 28 گرم شده است ولی هنوز خیلی کوچکم آنقدر که فقط در کف دست شما جای می گیرم.
سر، بازوها و پنجه هایم دارند شکل می گیرند و خیلی آرام می توانم حرکت کنم.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:57 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

شیردهی به مدت حداقل شش ماه، در کاهش وزن پس از زایمان نقش مهمی دارد. تحقیقات اخیر نشان دهنده ارتباط مستقیمی بین شیردهی و کاهش وزن پس از زایمان است. آزمایشی که روی 25 هزار زن شیرده انجام گرفته نشان داده است مدت شیردهی و غلظت شیر نقش مهمی در افزایش متابولیسم و کاهش وزن دارد. براساس این تحقیق، زنانی که مدت زمان بیشتری به کودک خود شیر داده اند، وزن بیشتری را از دست می دهند.
کاهش وزن، شش ماه پس از زایمان آغاز شده و تا پایان دوران شیردهی ادامه پیدا می کند. مطابق با آمار، کاهش وزن در زنان شیرده، بطور میانگین دو تا چهار کیلوگرم بیشتر از زنان دیگر است. میزان اضافه وزن پس از زایمان نقش مهمی در سلامتی افراد دارد. اضافه وزن زیاد و عدم کنترل آن در پیدایش بیماری های مختلف در آینده نقش مهمی دارد. بیش از 55 درصد از زنان پس از زایمان 30 درصد اضافه وزن پیدا می کنند و در بسیاری از مواقع بازگشت به وزن اولیه، براحتی امکان پذیر نیست.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:56 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

هنگامی که باردار هستید و دچار تهوع صبحگاهی شده‌اید، آخرین چیزی که ممکن است به فکر انجام دادن آن بیفتید، غذاخوردن است.
اما مهم است ادامه دادن به غذا خوردن برای شما و جنین‌تان مهم است. انجمن بارداری آمریکا این غذاها را برای کمک به تخفیف به تهوع صحبگاهی پیشنهاد می‌کند:
? غذاهایی که می‌توان به صورت سرد مصرف کرد، از جمله ساندویچ‌های سرد، سبزی‌ها و میوه‌های خام مانند لیمو یا زنجبیل تازه یا سالاد سرد. از سس‌ها، چاشنی‌ها و ادویه اجتناب کنید.
? غذاهایی که خیلی ادویه‌دار یا طعم‌دار نیستند، مانند سوپ‌های یا آبگوشت‌های ساده، یا سیب‌زمینی آب‌پز ساده.
? بیسکویت شور و چوب شور.
? ژله و بستنی یخی.
? چای نعناع.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:55 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

وقتی قرار است باردار شوید، به آنچه می خورید و رژیم غذایی تان خوب فکر کنید. آنچه که شما می خورید از خون تا سلول های بدن و تا هورمون هایتان تاثیر می گذارد. یادتان باشد که بین 3 ماه تا 1 سال قبل از بارداری باید رژیم غذایی تان را اصلاح کنید. داشتن رویه زندگی سالم در طی بارداری بسیار ضروری است. پزشک در مورد اهمیت داشتن رژیم غذایی سالم ورزش منظم و تحت کنترل داشتن استرس برایتان صحبت خواهد کرد. اگر اضافه وزن دارید یا دچار کاهش وزن هستید، باید قبل از بارداری وزن تان را به محدوده طبیعی برسانید. نوشیدن الکل را فراموش کنید و سیگارتان را ترک کنید.
کربوهیدرات ها هم مهم و هم مضرکربوهیدرات ها باید جزء اصلی غذای شما باشد اما نه اینکه هر چقدر دلتان خواست از این گروه مواد غذایی مصرف کنید. برنج، ماکارونی و نان گندم به طور مستقیم به کاهش قدرت باروری شما منجر نمی شود اما می تواند با افزایش وزنتان آثار بدی روی باروری شما داشته باشد. اگر مبتلا به نشانگان تخمدان پر از کیست هستید حتما باید درمان شوید چرا که این از جمله دلایل اصلی ناباروری زنان است. نشانگان تخمدان پر از کیست به عدم تعادل هورمونی منجر می شود که وقتی سطح انسولین در خون بالا برود بدتر می شود. یکی از عواملی که به افزایش انسولین در خون منجر می شود مصرف زیاد کربوهیدرات ها است وقتی خانم هایی که دچار تخمدان پلی کیستیک هستند کربوهیدرات زیاد می خورند انسولین به خون ترشح شده و روی تخمدان ها اثر کرده و به تخمک گذاری نامنظم منجر می شود.
تقویت کننده هابرخی موادغذایی هستند که باروری را در شما تقویت می کند، از میان این مواد می توان به آنتی اکسیدان ها، ویتامین خانواده B و آهن اشاره کرد. خانمی که سعی دارد بارور شود باید رژیم غذایی اش سرشار از مواد مغذی باشد.

غلات کامل شروع خوبی است.روزانه برای صبحانه یک کاسه غلات صبحانه بخورید. یک تکه نان گندم، ماکارونی تهیه شده از گندم برای شام.ماهی به اندازه بخورید، علاوه بر آن اسفناج، دانه های روغنی گیاهی مثل آفتاب گردان و بذرکتان سرشار از امگا3 است.گوشت قرمز را هرگز از رژیم غذایی خود حذف نکنید. ممکن است حین بارداری یا قبل از آن احساس نکنید اما ممکن است بعد از زایمان دچار کم خونی شوید.سبز و قرمز و زرد، رنگ های مغذی اندپیش از رفتن به سراغ مواد مصنوعی به سراغ مولتی ویتامین های طبیعی بروید. میوه ها و سبزیجات نه تنها دارای ویتامین ها و مواد معدنی باارزشی هستند دارای آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های مفید هستند.

این مواد با رادیکال های آزاد که مولکول های مضری هستند مبارزه می کنند رادیکال های آزاد در اثر مواجهه با دود ماشین ها، نورخورشید و خیلی از مواد مضر موجود در برخی موادغذایی در بدن ایجاد می شود و به آسیب هایی روی تخمک، اسپرم و دستگاه های تولید مثلی منجر می شود.

سعی کنید همیشه میوه های رنگی و سبزیجات برگ سبز بخورید، انواع توت ها، فلفل زرد و قرمز و انواع کلم روزانه حتما میوه و سبزی را در وعده های غذایی خود بگنجانید.شیوه زندگی تان چه تاثیری روی بارداری سالم دارد؟شیوه زندگی همسرتان چگونه است؟اگر امکان دارد حتما همسرتان را تشویق کنید تا با شما برای اولین ویزیت قبل از تصمیم گیری به بارداری، به مطب پزشک بیاید. سلامت همسر و همچنین عوامل خطری که سلامت او را تهدید می کند هم باید بررسی شود. چرا که روی سلامت فرزندتان تاثیرگذار است.چند سالتان است؟بعد از 35 سالگی مشکل های باروری بیشتر می شود، خطر سقط و اختلال های کروموزومی هم افزایش می یابد برخی مشکل های بارداری مرتبط با سن مثل دیابت بارداری در مادران مسن بیشتر است. پزشک همچنین می تواند به شما کمک کند که اگر می خواهید در سن بالا باردار شوید، چه نکاتی را بیشتر مدنظر داشته باشید.


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:55 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

<      1   2   3      

قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس