سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

ته دیگ ماست و کنجد

 

برای تهیه این ته دیگ اگر برای دو نفر و یک قابلمه متوسط باشه 6 تا 8

قاشق غذاخوری برنج آبکش را با 3 قاشق غذاخوری ماست مخلوط  می

کنیم  کف قابلمه را روغن ریخته و با برس همه جای قابلمه پخش می کنیم

کنجد خام را کف قابلمه پاشیده و برنج و ماست مخلوط را روی اون به

آرامی پهن می کنیم .بقیه برنج را روی اون ریخته و مثل همیشه دم می

کنیم .



میتونیم کنجد را با برنج و ماست مخلوط کنیم ولی اینجور بیشترش میره

لای برنج .

حرارت زیر این ته دیگ باید خیلی کم باشه چون به خاطر ماست سریع

میسوزه بعد از 30 تا 45 دقیقه حاضره .




نوشته شده در سه شنبه 91/3/2| ساعت 5:5 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مقداری روغن را ته قابلمه می ریزیم و میذاریم گرمه بشه بهش زعفرون و

نمک اضافه می کنیم و سیب زمینی های برش خورده را اضافه می کنیم

می تونیم سیب زمینی ها را قالب بزنیم که اینجوری دور ریز بیشتر داره .

سیب زمینی ها را یک تفت کوچولو میدیم تا همه جای اون زعفرونی بشه .


سیب زمینی ها را از قابلمه در میاریم ته قابلمه را یک لایه کنجد می پاشیم

و سیب زمینی ها را می چینیم روی کنجد ها دیگه هم تکونشون ندین چون

یکنواختی کنجد ها از بین میره .


 

برنج را روی سیب زمینی ها ریخته و میذاریم دم بکشه .


 

 

 

میتونید هم بدون کنجد درست کنید که در عکس زیر می بینید .

 


نوشته شده در سه شنبه 91/3/2| ساعت 5:5 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

یه لایه برنج را با ماست مخلوط نید و روی چب شورها بریزید تا چوب شورها به هم بچسبه و بعد باقی مانده برنج رو بریزید


نوشته شده در سه شنبه 91/3/2| ساعت 5:3 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد لازم

برنج چهار پیمانه
مرغ 200 گرم
پیاز یک عدد
اسفناج 700 گرم
آلو هفت عدد
تخم‌مرغ چهار عدد
ماست یک پیمانه
زعفران دم‌کشیده 1/4 پیمانه
کره 150 گرم
روغن مایع چهار قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

ته ‌چین آلو اسفناج و مرغ

ته ‌چین آلو اسفناج و مرغ

طرز تهیه

برنج را خیس می‌کنیم.

مرغ را با پیاز می‌پزیم.

اسفناج‌ها را خرد کرده، روی حرارت می‌گذاریم تا آب آن کشیده شود و بعد با روغن مایع سرخ می‌کنیم.

تخم‌مرغ‌ها را زده نمک، فلفل‌سیاه، زعفران دم‌کرده و کره آب‌کرده را به آن اضافه می‌کنیم سپس ماست را افزوده و خوب مخلوط می‌کنیم تا یک‌دست شود.

آلوها را از قبل خیس کرده، گوشت آن را از هسته جدا و کنار می‌گذاریم.

استخوان‌های مرغ پخته را جدا کرده و گوشت آن را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنیم.

برنج را آبکش کرده و کنار می‌گذاریم.

سس ماست و تخم‌مرغ را به سه قسمت تقسیم کرده یک قسمت را با مرغ خردشده و قسمت دوم را با برنج آبکش شده مخلوط می‌کنیم.

ظرف پیرکس یا تفلون را چرب کرده برنج مخلوط با سس را در آن ریخته و سطح آن را صاف می‌کنیم و با پشت قاشق فشار می‌دهیم تا به هم بچسبد، روی آن اسفناج را ریخته و صاف می‌کنیم و بعد از اسفناج آلوها را ریخته و مقداری برنج روی آن می‌ریزیم تا آلو و اسفناج را پوشش بدهد سپس مرغ‌ها را روی برنج ریخته و مرتب می‌کنیم در مرحله آخر باقی‌مانده برنج را ریخته و با پشت قاشق به برنج فشار می‌آوریم تا صاف شود، قسمت سوم سس را دور ظرف روی برنج می‌ریزیم. روی ظرف را با فویل می‌پوشانیم و چند سوراخ روی فویل به وجود می‌آوریم آن‌گاه ظرف را در طبقه وسط فری که از قبل روی حرارت 190 درجه سانتی‌گراد گرم شده به مدت یک تا یک ساعت و نیم می‌گذاریم تا زیر برنج طلایی شود. در نهایت از ظرف در آورده در یک سینی برمی‌گردانیم و با یک چاقوی تیز برش می‌زنیم.


نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 9:46 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد لازم

مرغ پخته‌شده 250 گرم
برنج یک و نیم پیمانه
ماست نصف پیمانه
روغن مایع 1/4 پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران حل‌شده یک قاشق چایخوری
زرده تخم‌مرغ دو عدد
تخم‌مرغ یک عدد
ماست چکیده برای تزئین
زرشک و خلال پسته از هر کدام یک قاشق سوپخوری

ته چین مرغ

ته‌چین مرغ

طرز تهیه

برنج را از شب قبل خیس کرده، آبکش کنید ماست و  روغن مایع را با زعفران حل‌شده، زرده تخم‌مرغ و تخم‌مرغ کامل مخلوط کرده با نمک و فلفل به وسیله همزن برقی بزنید تا مواد کاملا یک‌دست شود. مایه یک‌دست شده را با برنج مخلوط کرده باقی‌مانده روغن را در کف تابه بریزید مایه آماده شده را ریخته و صاف کرده تکه‌های مرغ را روی سطح برنج بچینید بقیه برنج را روی تکه‌های مرغ پخته‌شده ریخته صاف کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ته‌چین ته‌دیگ بسته و رنگ بگیرد، از روی حرارت برداشته پس از برگرداندن در ظرف مورد نظر با ماست چکیده، زرشک و خلال پسته تزئین کنید.


نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 9:43 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد اولیه :

  • سینه‌مرغ 300 گرم
  • برنج 400 گرم
  • زعفران‌ آب‌کرده سه قاشق سوپخوری
  • تخم‌مرغ شش عدد
  • بادنجان 300 گرم
  • روغن‌مایع 150 گرم
  • ماست 250 گرم
  • پیاز یک عدد
  • نمک و فلفل نصف قاشق چایخوری
  • زرشک و مغز گردو به میزان لازم

 

طرز تهیه:


سینه‌مرغ را بعد از پاک کردن و شستن، با پیاز، نمک و فلفل می‌‌گذاریم تا آب‌پز  می‌کنیم، بعد بادنجان‌ها را سرخ کرده آن‌گاه برنج را مثل چلو خیس کرده و آبکش می‌‌کنیم. در ظرفی جداگانه تخم‌مرغ، ماست و زعفران را مخلوط کرده، هم می‌‌زنیم و داخل برنج پخته شده می‌‌ریزیم سپس همه مواد را با هم مخلوط می‌‌کنیم. در یک ظرف پیرکس یا نسوز ابتدا یک لایه از برنج آماده شده از ته‌چین را ریخته و با پشت قاشق صاف می‌‌کنیم، آن‌گاه یک لایه از مرغ پخته شده را روی آن می‌‌ریزیم. همچنین مقداری زرشک و مغز گردو و دوباره یک لایه برنج روی آن را ریخته و یک لایه بادنجان سرخ شده را روی برنج می‌‌ریزیم و آن را صاف می‌کنیم، در پایان مقداری روغن مایع روی آن ریخته و داخل فر در دمای 300 درجه به مدت نیم‌ساعت می‌‌گذاریم تا سرخ شود. اگر فر ندارید روی آن فویل بکشید و روی حرارت ملایم بگذارید، بعد از سرخ شدن آن را روی سینی برگردانید و با اضافه کردن دو قاشق روغن، طرف دیگر آن را سرخ کنید، حالا می‌‌توانید بعد از سرد شدن آن را مثل کوکو، برش دهید.


نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 8:26 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:
برنج 3 پیمانه
ماست سفت و آب گرفته 2 پیمانه (بهتر است کمی ترش باشد)
زرده تخم مرغ 3 عدد
زعفران آب کرده 1 قاشق مرباخوری
روغن یا کره برای چرب کردن قالب
باقلا پخته
شوید
مرغ
طرز تهیه:
ابتدا برنج را آبکش کنید. ماست را در ظرفی بریزید و زرده های تخم مرغ را بزنید و با ماست مخلوط کنید. زعفران آب کرده را به مخلوط ماست و تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا مایه یکدست شود. سپس برنج آبکش شده را به این مواد اضافه کنید و با قاشق به شکل دورانی آن هم بزنید تا تمام برنج با مواد مخلوط شود. ظرفی را انتخاب کنید که راحت ته چین از داخل آن برگردد. ظرف را کاملاً با کره چرب کنید. بعد نصف مایه آماده شدة برنج را بریزید و روی آن باقلای پخته را بریزید و شوید را روی آن بپاشید. در صورت در دسترس نبودن شوید تازه، می توان از شوید خشک هم استفاده کرد.باقلا و شوید را خوب فشار دهید و بعد قسمت بعدی برنج را روی آن بریزید تا مایه برنج تمام شود. در آخر، چند قطعه کره یا به اندازة 3 تا 4 قاشق غذاخوری روغن روی برنج بریزید و روی ظرف را با فویل ببندید و در فر بگذارید. این ته چین را 35 تا 40 دقیقه با حرارت 180 درجة سانتیگراد در طبقة وسط فر بپزید. سینه یا ران مرغ را نیز جداگانه بپزید.
وقتی برنج آماده شد، ظرف را از فر بیرون بیاورید تا سرد شود. سپس ظرف را در دیس برگردانید و روی آن را با مرغ پر کنید. نوش جان!


 
    

    


نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 6:9 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )



ته‌چین از جمله غذاهایی است که معمولا در فهرست غذاهای مهمانی‌های رسمی قرار می‌گیرد این غذا را با انواع و اقسام سبزیجات می‌توان درست کرد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به سبزی موجود در آن فصل، ته‌چین مناسب آن زمان را بپزید. به عنوان مثال ته‌چین اسفناج غذایی پاییزی و زمستانی‌ است که به طرز پخت آن در زیر می‌پردازیم:

ته چین اسفناج

 

  

- برنج، 2 پیمانه
- زرده تخم‌مرغ، 3 عدد
- ماست، 4 قاشق سوپ‌خوری
- گوشت چرخ‌کرده، 250گرم
- پیاز، 2 عدد بزرگ
- اسفناج، 500 گرم
- کره، 25گرم
- روغن مایع به مقدار لازم
- نمک و فلفل به میزان لازم
- پودر زعفران، یک قاشق چای‌خوری سرپر
توضیح: پودر زعفران را در 3 قاشق سوپ‌خوری آب جوشیده داغ حل کرده و سپس روی کتری در حال جوش بگذارید تا دم بکشد. پس از آن در مراحل پخت، از این زعفران دم شده استفاده کنید.

 طرز تهیه:

1 – ابتدا برنج را شسته و همراه مقداری نمک به مدت حداقل 2 ساعت خیس کنید. در این فاصله زمانی، اسفناج را پاک کرده و پس از شستن، به صورت درشت خرد کنید. سپس پیاز را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. حالا در تابه‌ای متوسط، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از آن، پیازهای خلال شده را در روغن به اندازه‌ای تفت دهید تا طلایی رنگ شود؛ بعد اسفناج خرد شده را به آن اضافه کرده و کمی نمک روی آن بپاشید. پس از اینکه اسفناج نیز سرخ شد، شعله اجاق گاز را خاموش کنید و مخلوط پیاز و اسفناج سرخ شده را کنار بگذارید.
2 – از طرفی دیگر، یک عدد پیاز را در گوشت چرخ کرده، رنده کنید و بعد از اضافه کردن نمک و فلفل و یک قاشق سوپ‌خوری محلول زعفران، آن را در روغن داغ شده در تابه، تفت داده و بپزید. پس از آنکه گوشت سرخ شد و آب آن نیز تبخیر شد، حرارت را خاموش کنید.
نکته: شما می‌توانید گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته‌های ریز درآورده و در میان برنج بریزید.
3 – داخل قابلمه متوسطی تا نیمه آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس برنج را در آب در حال جوش ریخته و پس از نیم‌پز شدن، داخل سبد آبکشی کنید.
4 – کاسه بلوری بزرگی آماده کنید و زرده‌های تخم‌مرغ را در آن بریزید. سپس 4 قاشق ماست به آن اضافه کنید و پس از افزودن 2 قاشق باقیمانده محلول زعفران، مخلوط را خوب با چنگال هم بزنید. حالا برنج آبکش‌شده را داخل کاسه بریزید و با قاشق بزرگ، آرام مخلوط کنید تا برنج کاملا به مخلوط ماست و زعفران و تخم‌مرغ آغشته شود.
5 ـ در یک تابه گود و نچسب، مقداری روغن ریخته و نیمی از برنج را داخل آن بریزید. سپس مخلوط اسفناج و پیاز داغ را روی برنج ریخته و با پشت قاشق، سطح آن را صاف کنید تا به طور یکنواخت روی برنج پخش شود. گوشت چرخ کرده، لایه بعدی این ته‌چین است؛ بنابراین سطح اسفناج را با گوشت سرخ شده به طور کامل بپوشانید. در مرحله آخر، باقیمانده برنج را روی گوشت بریزید و دوباره با پشت قاشق، سطح آن را صاف کنید. حالا تابه را با در روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینکه بخار از تابه بیرون زد، زیر آن را کم کرده و کره را با کمی روغن روی برنج بریزید و آن را دم کنید. مدت زمان لازم برای دم کشیدن ته‌چین اسفناج، حدود 2ساعت است. پس از این مدت، یک سینی یا دیس گرد را بر دهانه تابه قرار داده و آن را برگردانید.

 روش دیگر
ته‌چین را به جای اجاق گاز، داخل فر نیز می‌توانید درست کنید. بنابراین به جای تابه از ظرف پیرکس گرد استفاده کرده و پس از چرب کردن کف و دیواره ظرف با کمی روغن، مطابق روش فوق مواد را به صورت لایه لایه بریزید؛ سپس ظرف را روی طبقه وسط فر ـ که از پیش به مدت یک ربع روی 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده است ـ قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت ته‌چین در فر، یک ساعت و نیم است.

نکته:
برای آنکه ته‌چین به صورت سالم از داخل ظرف پیرکس برگردانده شود، پیش از قرار دادن در فر، روی برنج را کمی روغن ریخته و پس از بیرون آوردن ظرف از فر، با استفاده از نوک چاقو، برنج را از دیواره ظرف جدا کنید.

 

مواد لازم برای آشپزی آکا


 

برای آشپزی آکا  


نوشته شده در شنبه 91/2/30| ساعت 6:5 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس