سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

برنج 6 پیمانه (150 گرم)
آب 10 پیمانه

نمک 6 قاشق مرباخوری خط کشیدهمرصع پلو

کره 200 گرم
زعفران سائیده 1 قاشق مرباخوری
زرشک 150 گرم
کشمش 100 گرم
مربای خلال پوست پرتقال 2 پیمانه
خلال بادام 100 گرم
خلال پسته 100 گرم
طرز تهیه:
برنج را با آب نیم گرم و بدون چنگ زدن چندین بار بشوئید.
پس از شستن برنج و خالی کردن آب آن 4 پیمانه آب نیمگرم روی برنج بریزید و 6 قاشق مرباخوری نمک اضافه کرده بگذارید برنج حداقل یک ساعت خیس بخورد.
در قابلمه ای که بهتر است تفلون باشد 6 پیمانه آب بریزید، کره را اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید سپس برنج خیس خورده را همراه با آب آن درون آب جوشان بریزید. وقتی آب دوباره جوش آمد حرارت را کم کنید و بگذارید آب و برنج با هم آرام بجوشند تا آب برنج تمام شود. (حرارت را طوری تنظیم کنید که آب برنج پس از 20 دقیقه تمام شود)
پس از اینکه آب برنج تمام شد در قابلمه را با دم کن پیچیده و دوباره حرارت را کم کنید و بگذارید برنج دم بکشد.
اگر ته دیگ کم رنگ مورد پسند شماست پس از 15 تا 20 دقیقه می-توانید قابلمه را از روی حرارت برداشته و پلو را در دیس بکشید. ولی اگر ته دیگ پر رنگ مورد پسند شماست مدت بیشتری بگذارید تا برنج روی حرارت بماند.
طرز تهیه زرشک: 
زرشک را چندین بار با آب سرد بشوئید تا وقتی که مطمئن شوید شن نداشته باشد. سپس زرشک شسته شده را روی یک پارچه پهن کنید تا آب آن گرفته شود.
50 گرم کره را در قابلمه کوچکی بریزید، وقتی نیمی از کره ذوب شد 2 قاشق سوپخوری شکر روی آن ریخته هم بزنید تا شکر کاملاً آب شود. آنگاه زرشک را که آب آن کاملاً رفته است اضافه کرده یکبار هم بزنید و از روی حرارت بردارید.
طرز تهیه مربای خلال پوست پرتقال:
قسمت سفید پوست پرتقال را بگیرید و قسمت زرد آن را به خلالهای بسیار باریک ببرید سپس آنها را وزن کرده و 2 برابر وزن خلال پوست پرتقال شکر در نظر بگیرید. خلال پرتقال را در قابلمه ریخته و قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید. وقتی جوش آمد در آبکش بریزید تا آب آن برود، آنگاه خلال ها را در قابلمه بریزید و دوباره قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید. این کار را سه بار تکرار کنید تا تلخی خلال پوست پرتقال گرفته شود و بعد خلال پوست پرتقال را در قابلمه بریزید. و آب را به اندازه ای که روی خلال ها را بپوشاند اضافه کنید سپس روی حرارت گذاشته، پس از جوش آمدن حرارت را کم کنید و بگذارید تا خلال ها بپزد.
وقتی خلال های پوست پرتقال پخته شد شکر را اضافه کرده و بگذارید بجوشد تا قوام بیاید.
پس از قوام آمدن برای هر کیلو شکر 3 قاشق سوپخوری آب لیمو ترش اضافه کنید و بگذارید مربا چند جوش بزند سپس آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا سرد شود.
هنگام استفاده برای پلو، مربای خلال پرتقال را در یک صافی بریزید تا شربت آن کاملاً گرفته شود.
تزئین مرصع پلو:
مقداری از برنج دم کشیده را در یک بشقاب بریزید و مقداری زعفران که قبلاً آن را سائیده و دم کرده اید روی برنج ریخته و به آرامی هم بزنید.
برنج را در دیس بکشید و با پلوی زعفرانی، زرشک، مربای پوست پرتقال، خلال بادام، خلال پسته و کشمش سرخ شده تزئین کنید.
 
نکته: حرارت آب برای شستن و خیس کردن برنج از اول تا آخر یک اندازه باشد.

نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 6:25 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس