سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

مواد لازم برای 2 نفر :
 ماهی قزل آلا                                2 عدد  (200 تا 250 گرمی)
آبلیمو                                          3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ                       2 تا 3 قاشق مرباخوری
نمک وفلفل                                    بمیزان لازم
آرد سفید                                      حدود 100گرم
تخم مرغ درشت                              یک عدد
آرد سوخاری (یا گَرِد نان)                   حدود 100 گرم 

طرز تهیه:
ماهی را شسته و خوب آن را با دستمال خشک می کنیم. باله هایش را به جز باله پشت ماهی با قیچی یا چاقو جدا می کنیم. شکم ماهی را از زیر دهان تا انتهای بدن برش زده و محتویات داخل شکم را خارج می کنیم . ماهی را به شکم روی تخته قرار داده و همانند تصویر با پهنای کارد استخوان فقرات را فشار می دهیم تا استخوان از گوشت جدا شود. سپس ماهی را به پشت خوابانیده، با نوک انگشتان ستون فقرات را از داخل بدن بیرون می کشیم ابتدا و انتهای آن را با کارد قطع می کنیم. آبشش و چشم های ماهی را خارج کرده و مجدداً ماهی را می شوییم. (مخصوصاً داخل شکم). در ظرفی آبلیمو، یک تا 5/1 قاشق مرباخوری زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل را مخلوط می کنیم و این مواد را در ظرف نسبتاً پهنی ریخته و ماهی را داخل آن می خوابانیم. نیم ساعت اجازه می دهیم ماهی داخل این مایه طعم دار شود. پس از نیم ساعت ماهی را روی دستمال خشک کن قرار می دهیم تا آب اضافی اش گرفته شود. در ظرف دیگری تخم مرغ را شکسته، کمی نمک، فلفل و بقیه زعفران را به آن اضافه می کنیم و با چنگال هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند. دو طرف ماهی را ابتدا در آرد سفید زده، اضافی آرد را گرفته، سپس در مخلوط تخم مرغ زده و در آخر به آرد سوخاری (یا گَردِ نان) می زنیم و اضافی آرد را می گیریم. سپس ماهی را در تابه ای که قبلاً روغن را در آن داغ کرده ایم و اندازه آن متناسب با ماهی است سرخ می کنیم. (ابتدا یک رو ، سپس روی دیگر) بهتر است ماهی سرخ شده را پس از طبخ،  روی کاغذ خشک کن قرار دهیم تا روغن اضافی اش گرفته شود. سپس با لیموترش برش خورده و ... تزئین و سرو می نماییم.
ضمناً می توان برای شب عید، شنیتسل ماهی را وسط ظرف قرار داد و سبزی پلو را به گونه ای روی آن ریخت که تنها سر و دم ماهی از دو طرف پلو بیرون باشد. 
 
نکات مهم : 
  • هنگام خرید ماهی به علائم سالم بودن آن توجه فرمایید. زیرا مسمومیت با غذاهای دریایی بسیار خطرناک است اما، با کمی دقت در زمان خرید می توان غذایی سالم و خوشمزه برای خانواده فراهم کرد. 
  • هنگام سرخ کردن ماهی مراقب باشید تا نسوزد. چون گوشت ماهی قزل آلا بسیار لطیف  و زمان پخت آن کوتاه است.
 
       

 


نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 8:44 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس