سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

مواد لازم خمیر نان:

آرد 500 گرم

مخلوط پخته شده آب و آرد 160 گرم

شیر 250 میلی لیتر

نمک یک دوم قاشق چایخوری

شکر 50 گرم (در صورتیکه بخواهیم بیم شیرین نداشته باشه 25 گرم )

مخمر خشک 2 قاشق غذاخوری

 کره 50 گرم

مواد لازم مخلوط پخته شده آب و آرد :

آرد 50 گرم

آب 250 میلی لیتر

طرز تهیه مخلوط پخته شده آب و آرد :

آب و آرد را مخلوط می کنیم در یک قابلمه نچسب روی حرارت خیلی ملایم میذاریم و مرتب به هم میزنیم تا غلیظ بشه مثل فرنی نه سفت و نه شل روی اون شروع می کنه یک حبابهای کوچولوئی ظاهر شدن اون را از روی حرارت برمیداریم میریزیمش تو یک کاسه روش را فویل می کشیم و میذاریمش کنار تا خنک بشه .

دلیل فویل کشیدن اینه که روی این خمیر فرنی مانند نبنده و سفت نشه .

اگر مقدار این مخلوط از 160 گرم لازم برای نان بیشتر بود میشه اون را در یخچال به مدت سه روز نگه داشت و در صورت درست کردن نان مجدد استفاده کرد در یخچال اگر رنگش خاکستری شد دیگه قابل استفاده نیست .

طرز تهیه خمیر نان :

تمام مواد لازم برای خمیر باید به دمای محیط رسیده باشن .مواد خشک را مخلوط می کنیم کره به دمای محیط رسیده را اضافه و بعد شیر و مخلوط پخته شده آرد و آب را اضافه می کنیم  این خمیر در این مرحله خیلی چسبناک هست و کاملا به دست می چسبه به هیچ عنوان تاکید می کنم به هیچ عنوان به اون آرد اضافه نمی کنیم اینقدر اون را می کشیم مثل کش و ورز میدیم تو همون کاسه تا چسبندگیش از بین بره اگر همزنتون میتونه خمیر را بزنه با همزن در غیر این صورت با دست بعد از ورز حسابی این خمیر دیگه به دست نمی چسبه و آماده میشه تا استراحت کنه و حجمش دوبرابر بشه .

وقتی خمیر دوبرابر شد اون را روی تخته آشپزخانه میذاریم و کمی ورز میدیم تا هوای داخل اون کاملا خارج بشه کاملا صدای ترق و ترق حبابهای هوا را می شنوید.

خمیر را رول می کنیم و به 12 تکه مساوی تقسیمش می کنیم و روی تخته 15 دقیقه میذاریم بمونه البته روی اون یک پارچه پهن می کنیم .

هر تکه خمیر را برمیداریم خوب گردش می کنیم طوریکه ناصافی نداشته باشه با کمک ویشگون گرفتن قسمت های ناصاف را میتونیم صاف کنیم

توپ ها را در سینی چرب شده با فاصله میذاریم روی اون را میپوشونیم و اجازه میدیم که حجمش دوبرابر بشه .

اگر مایل بودین روی اون را با برس زرده زده و کنجد میپاشیم .

فر را روشن می کنیم با دمای 180 درجه سانتیگراد همزمان با روشن کردن فر یک قابلمه خالی کف فر یعنی طبقه اول فر میذاریم .بعد از یک ربع سینی نان را در طبقه وسط میذاریم و یک ملاقه آب توی قابلمه  خالی که الان داغ شده میریزیم که بلافاصله تولید بخار می کنه مواظب دستون باشین و در فر را سریع می بندیم .

 20 تا 30 دقیقه تا زمانیکه نان ها پف کنه و رنگش طلائی بشه یکی از نان ها را در بیارین به پشتش بزنید اگر صدای طبل بده آمادست.

نان ها را درمیاریم و اجازه میدیم سرد بشه و آماده مصرف .

این نان برای انواع برگرها خیلی مناسبه همینطور برای کاسه تخم مرغ یا هر چیزی که مایل باشید توی اون بریزیم امیدوارم که درست کنید و از بافت و طعم اون لذت ببرین.

نکته :

به نظر میاد که بعضی دوستان متوجه مقدار آرد نشدن.

عزیزان شما 50 گرم آرد را با 250 میلی لیتر آب را طبق دستور درست می کنید و کنار میذارید بعد 160 گرم از اون را برمیدارین برای داخل خمیر و بقیه را تو یخچال نگه میدارین.

حالا موقع درست کردن خمیر نان هست که طبق دستور 500 گرم آرد هست با 160 گرم از این فرنی که درست کردین و بقیه مواد که مخلوط میشن .


 


نوشته شده در سه شنبه 91/3/2| ساعت 5:31 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس