سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

در بین الگوهای مختلف غذایی آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، رژیم غذایی گیاهخواری است که براساس مطالعات بسیار به دلیل نقشی که در کاهش چربی اشباع و میزان کلسترول و پروتئین حیوانی و افزایش فولات (کاهنده سیستیئن سرم) و کاراتونوئید نه تنها باعث بروز مشکل در قسمت های مختلف بدن نمی شود که خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی و متابولیسمی را کاهش می دهد. ضمن اینکه به دلیل مصرف فراوان سبزی و میوه تا حد زیادی از بروز انواع سرطان می کاهد.
گرچه منابع گیاهی به تنهایی نمی توانند احتیاجات بدن را فراهم کنند ولی با یک برنامه غذایی مناسب می‌توان از این رژیم حتی در دوران بارداری و شیردهی که نیاز بدن به ویتامین، پروتئین، آهن و مواد معدنی افزایش پیدا می کند، بهره گرفت. برخلاف تصور عموم پیروی از رژیم گیاهخواری و استفاده مفید و بجا از منابع گیاهی هیچ گونه آسیبی به سلامت جنین وارد نمی کند.
دکتر رید منگلز در این مطلب به ذکر مواردی می پردازد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان از سلامت کاملی در بارداری برخوردار بود. در بارداری توجه به افزایش وزن اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. مناسب‌ترین میزان افزایش وزن برای افرادی با BMI 1 کمتر از 8/19 ، 12 تا 18 کیلوگرم، BMI بین 8/19 تا 26 ، 11 تا 15 کیلوگرم، BMI بین 26 تا 29 ، 6 تا 11 کیلوگرم و BMI بیش از 29 کمتر از 6 کیلوگرم است که نحوه رژیم غذایی باید براساس آن و طبق هرم غذایی صورت گیرد. هرم غذایی گیاهخواران از گروه لبنیات، حبوبات، سبزیجات، میوه جات و نان و غلات تشکیل شده است.
براساس آن زنان باردار گیاهخوار به روزانه 3 واحد شیر و ماست و پنیر، 3-2 واحد حبوبات، 5-3 واحد سبزیجات، 4-2 واحد میوه و 11-6 واحد نان و غلات و برنج و ماکارونی احتیاج دارند.
وزن گیری زنان در این زمان بهتر است براساس هفته ای 500 گرم پس از سه ماهه اول و با فعالیت های ورزشی ساده و ممکن صورت گیرد تا از بروز چاقی و بیماری های وابسته به آن جلوگیری شود.
از دیگر موارد مهمی که باید در زمان بارداری رعایت شود توجه به میزان پروتئین، اسید فولیک، آهن، ویتامین د، ویتامین ب12 و روی است.
نیاز به پروتئین در زمان بارداری 10 تا 16 میلی گرم افزایش پیدا می کند و به روزانه 60 گرم می رسد که در این رژیم غذایی باید از طریق مصرف محصولات غذایی (2 فنجان شیر سویا، tofu و تمپه) و یک فنجان سبزیجات برگ سبز تامین شود.
نیاز به آهن 30 میلی گرم در روز بوده که مصرف نان سبوس دار، آرد جو دوسر، سبزیجات دریایی، آب گوجه فرنگی، شلغم، عدس، لوبیا سفید و لوبیای قرمز، شیر سویا، آجیل و دانه‌ها برای تامین آن بسیار توصیه می‌شود.
کلسیم نیز باید از طریق حبوبات، لوبیا، سویا و کلم بروکلی تامین شود.
ویتامین B12 و روی از دیگر احتیاجات غذایی زن باردار است که تامین آن در رژیم گیاهخواری به ترتیب از طریق مصرف قارچ، شیرسویا، غلات آماده، نان، جوانه گندم، لوبیا، عدس، ذرت، نخود، سبزیجات دریایی، پنیر و ماست صورت می گیرد. برای فراهم نمودن ویتامین D که نقش مهمی در جلوگیری از بروز نقص و ناهنجاری در جنین دارد، علاوه بر مصرف قرص های مکمل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز ضروری است.
پی نوشت:
ضمن اینکه یادآور می شود پیروی از رژیم گیاهخواری به معنای خوردن میوه و سبزی تام نیست بلکه شش گروه مختلف داشته که به Pesco Vegetarian, Ovo Vegetariane, Lacto Vegetarian, Fruitarians, Vegan,
lactoVegetarian- ovoتقسیم می شوند.
1- شاخص توده بدنی که از تقسیم وزن (کیلوگرم) به قد (مترمربع) به دست می‌آید


نوشته شده در پنج شنبه 91/3/4| ساعت 5:57 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس