سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آشپزی

مواد لازم: 
500 گرم گوشت گوسفندی (قیمه‌ای خرد شود)
250 گرم خلال بادام 
5 عدد لیموعمانی
1 عدد پیاز متوسط (رنده شود)
1 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
1 قاشق غذاخوری خلال پسته 
2 قاشق غذاخوری زرشک
1 قاشق غذاخوری آبلیمو
1 قاشق غذاخوری روغن
نمک و زردچوبه و ادویه* به میزان لازم 
* ادویه شامل: جوز هندی، زنجبیل، دارچین و فلفل سیاه می‌باشد.
 
طرز تهیه:
ابتدا روغن را در تابه ریخته و پیازها را تا زمانی که طلایی شوند، در آن تفت می‌دهیم. سپس گوشت را اضافه کرده و دوباره تفت می‌دهیم. خلال بادام را که از 2 ساعت قبل خیس کرده‌ایم به گوشت می‌افزاییم و این مخلوط را به همراه 2 لیوان آب می‌گذاریم تا پخته شود. پس از این که گوشت‌ها پخته شد، رب گوجه‌فرنگی، لیموعمانی، آبلیمو، نمک، زردچوبه و ادویه را اضافه کرده و بعد از 15 دقیقه زرشک و خلال پسته را می‌افزاییم. سپس اجازه می‌دهیم که خورش جا بیفتد و روغن بیاندازد.
 
توجه: بهتر است زرشک در آخرین مراحل به خورش اضافه شود.

نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 6:36 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد لازم برای 4 نفر:
میگو  400 گرم
سبزی 500 گرم (شامل گشنیز، کمی شنبلیله، سیر تازه یک ساقه)
پیاز متوسط 1 عدد
سیب زمینی متوسط 1 عدد
آرد 1 قاشق غذاخوری
سیر متوسط 1 بوته
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
تمرهندی 4/1 بسته
آب 2 لیوان
نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به میزان دلخواه
روغن به میزان دلخواه
طرز تهیه:
پیاز و سیر را خرد کرده و تفت می دهیم. میگو را هم جداگانه تفت می دهیم. سپس سبزی ساطوری شده  را به آن می افزاییم و همراه پیاز، سیر، فلفل و زردچوبه تفت می دهیم. سپس رب گوجه فرنگی و سیب زمینی خرد شده را می ریزیم. تمرهندی را در یک لیوان آب حل می کنیم و یک قاشق آرد با آن مخلوط می کنیم و به مواد می افزاییم. یک لیوان آب باقیمانده را هم اضافه می کنیم و بعد از جوش آمدن، حرارت را کم می کنیم تا به آرامی خورش کاملاًً بپزد. در آخر نمک را اضافه می کنیم و می گذاریم خورش جا بیفتد.
 
نکته: برای پاک کردن میگو پس از آن که پوست آن را جدا کردیم، کمر آن را برش می زنیم و رودة آن را خارج می کنیم. توضیح کامل در مجله شماره 11 آمده است.
نکته: تمرهندی را در یک لیوان آب حل می کنیم و از صافی رد می-کنیم تا کاملاً صاف و زلال شود. سپس تمرهندی آب کرده را کم کم به آرد اضافه می کنیم و دوباره از صافی رد می کنیم. 
نکته: سیب زمینی را به اندازة میگو خرد می کنیم. 
نکته: میزان تندی این غذا بستگی به ذائقة افراد دارد. در جنوب، این غذا کاملاً تند تهیه می شود و همراه با پلو و ترشی سرو می شود. 
نکته: میگو را همیشه در ماهیتابة جداگانه و با حرارت زیاد سرخ کنید. سرخ کردن سریع میگو موجب آبدار شدن آن می شود و از سفت شدن آن جلوگیری می کند. 

نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 6:34 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد لازم:
سینه مرغ خرد شده 1 کیلو
پورد نارگیل 5 قاشق غذاخوری
سیر له شده 5 حبه
پیاز درشت رنده شده 1 عدد
فلفل قرمز درسته 3 عدد
ادویه هندی (گرم ماسالا) 1 قاشق مرباخوری
زردچوبه یک دوم قاشق مرباخوری
روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری سر پر
طرز تهیه:
ابتدا مرغ را تمیز کرده به تکه های متوسط خرد کرده (به اندازه جوجه کباب) قابلمه را روی شعله حرارت کم گذاشته روغن ریخته و پس از گرم شدن سیر و پیاز اضافه می کنیم. با شعله کم تفت
می دهیم و نباید رنگ سیر و پیاز زیاد عوض شود. سپس پودر نارگیل را اضافه نموده پس از 2 دقیقه تفت دادن ادویه هندی و زردچوبه را اضافه می کنیم. بعد از کمی بهم زدن تکه های مرغ را اضافه می کنیم و به مدت 20 دقیقه با حرارت کم تفت می دهیم و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و دوباره 5 دقیقه دیگر هم تفت می دهیم. سپس یک و نیم لیوان آب اضافه می کنیم و سه عدد فلفل قرمز را داخل آن ریخته و به مدت یک ساعت با شعله ملایم می پزیم. طوری که خورش به روغن بیفتد و آب آن کم شود این خورش بهتر است در قابلمه تفلون پخته شود چون پودر نارگیل سریع ته می گیرد.
 
نکته: باید مراقب بود اگر در ابتدا سیر و پیاز زیاد سرخ شود، موقع تفت دادن ادویه و پودر نارگیل، سیر و پیاز می سوزد.

نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 6:29 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

مواد لازم: 
400 گرم گوشت خورشتی
500 گرم آلبالوی هسته گرفته
3 عدد سیب درختی متوسط (ترجیحاً ترش باشد)
2 قاشق غذاخوری پیاز داغ
2 قاشق غذاخوری آبلیموترش
2 قاشق غذاخوری شکر
1/2 قاشق چای‌خوری زعفران
روغن به میزان کافی
 
طرز تهیه:
گوشت را در کمی روغن به همراه زردچوبه و پیازداغ تفت داده و پس از اضافه کردن آب، می‌گذاریم پخته شود. سپس سیب‌ها را پوست کنده، بصورت درشت پره‌ای خرد کرده و با کمی روغن سرخ می‌کنیم. آلبالوها را نیز با مقداری روغن سرخ کرده و هر دو را همراه با زعفران، نمک و فلفل به گوشت پخته اضافه می‌کنیم. بعد از اینکه آب خورش را اندازه کردیم، می‌گذاریم تا جا بیفتد. کمی قبل از برداشتن خورش، آبلیمو و شکر را افزوده و اجازه می‌دهیم تا غذا چند جوش دیگر بزند؛ اینک این خورش را در ظرف مناسب می‌ریزیم و همراه با پلو سرو می‌کنیم.
 
توجه: این خورش را می‌توان با گوشت قیمه‌ای و لپه نیز پخت.
میوه‌های زرد، قرمز و نارنجی حاوی موادی به نام کاروتنوییدها می‌باشند که محافظ همه سیستم‌های بدن است. آنها سبب کاهش بیماری‌های قلبی، کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و تثبیت سطح قند خون شده و غذایی مناسب برای افراد دیابتی می‌باشد.

نوشته شده در دوشنبه 91/3/1| ساعت 6:29 عصر| توسط مهرناز| نظرات ( )

<      1   2   3      

قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت



کد ماوس